Input för pedagoger

Det finns input för pedagoger och skolledare som jag värderar högt, Pedagogiskt magasin är en sådan input-möjlighet. I senaste numret läser jag , som vanligt, flera intressanta artiklar, tankar, reflektioner och idéer som man bara med svårighet kan uttrycka bättre, klarare eller med mer emfas än artikelförfattarna till följande exempel:
  • Om The Wow factor och Anne Bamford som argumenterar och visar på de estetiska ämnenas betydelse för en framgångsrik skola:

"Sverige har ett internationellt rykte om sig att ha en kreativ och innovativ skola. Det är många länder som just därför vänder sig hit för att studera utbildningssystemet. Det som oroar mig nu är att det tycks finnas en press att gå från det innovativa till förmån för en mer traditionell modell."

  • Om nödvändigheten av att göra en etisk vändning i diskussionen om förebyggande likabehandlingsarbete i skolan; Värdegrunden reducerad till metod:
" Så kan exempelvis vissa amerikanske metoder innehålla inslag som kan sägas vara direktfrämmande för värdegrunden i svensk skola. Här kan nämnas sådant som förslag till (åter) införande av skamvrån i skolan eller tillämpning av timeout som metod vid aggressivt beteende hos vissa elever. Dessa metoder har möjligen också god effekt (i begränsad mening), men de kan ändå inte anses lämpade för svensk skola eftersom de innehåller en syn på barn och ungdomar som inte är i överensstämmelse med varken Barnkonventionen, modern utvecklingspsykologi eller utifrån moraliska grunder. Den ensidiga fokuseringen på evidens tenderar emellertid att bortse från dessa värdeaspekter. (---)

I en sådan analys bör ingå frågor som: Vilken människosyn och syn på barn och ungdomar grundar sig ett visst program på? Hur stämmer denna syn med skolans värdegrund? Vilken sorts människor och medborgare vill vi att skolan bidrar till att forma? Vilken betydelse har det att program med disciplinerande inslag kommer att bli föremål för ökad uppmärksamhet?"
  • Om lärarens roll för lärandet; Läraren är bästa läromedlet:
"Ingenting kan slå en skicklig lärare när det gäller framgångsrikt skolarbete, men det finns inga tydliga samband mellan lärares ämneskompetens och studieframgång hos eleverna. Det är någonting mer som måste till. (---) Ett faktum som kvarstår, om vi ska tro forskningen, är att läraren faktiskt verkar vara den person som , näst efter eleven själv, har störst betydelse för framgång i skolarbetet. Och detta gäller alla elever!"

Oavsett fackföreningstillhörighet, PM borde vara obligatoriskt att läsa för alla pedagoger. Tänk om man skulle införa läxläsning för pedagoger....? Nåja, det vara bara en tanke som slog mig ....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0