Tveksamt beröm

I dagens Sydsvenskan uttalar sig Jesper Juul, familjeterapeut och författare (bl a till boken Relationskompetens), i samband med en längre artikel kring föräldrautbildningen Komet. När sjuttiotalisterna, själva uppvuxna i ett experimenterande föräldraskap, idag ska uppfostra sina barn och sätta gränser stöter de på problem som de ibland behöver hjälp att reda ut. För dessa föräldrar finns flera olika metoder, de flesta på kognitiv beteendegrund och ofta med dokumenterat gott resultat. Jesper Juul har emellertid sina dubier; så här svarade han på frågan om föräldrar verkligen behöver utbildning:


" – Jag tycker att utbildning är fel begrepp i det här sammanhanget. Man kan bara utveckla sig kvalitativt som förälder i samspel med sina barn och sin partner. Dagens föräldrar behöver ofta inspiration och vägledning. De behöver inspiration att ställa sig själva de riktiga frågorna – inte färdigsydda svar."


Det finns ett sunt och väldigt självklart budskap i Jesper Juuls resonemang, tycker jag. Vi har ju lärt oss från många olika håll, vikten av beröm, men Jesper Juul får åtminstone mig att fundera vidare på följande uttalande:

 

"Det lär dem bara att tillmötesgå omgivningen och det kostar dem mycket dyrt senare i livet."

 



Kommentarer
Postat av: Tomas Lindroth

Jag ser följande uttalande som ytligt och oreflekterat och något som man slänger ur sig. Jag har aldrig tolkat Juul som behaviorist, han säger ju själv att han inte tycker om det, men detta får mig att börja undra:



"Det lär dem bara att tillmötesgå omgivningen och det kostar dem mycket dyrt senare i livet."



Det blir problematiskt för mig när man klumpar ihop ett begrepp som beröm, som kan betyda många olika saker i olika situationer och generellt säger att något bara leder till det ena eller andra. Helst när han i meningen säger att föräldrar behöver inspiration och inte färdigsydda svar.

2009-03-17 @ 22:20:37
URL: http://cafe-ikt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0