Sommarpratare 2009

   Idag undrade vi alla om det var sommaravslutning eller höstupptakt. Vädret pekade nog mer på det senare, men gav också en fin ingång till vad jag tänkte prata om i sommartalet. Ute öste regnet ner, blåsten ven runt knuten och det var allmänt odrägligt väder. Desto bättre var stämningen inne i matsalen, med sång och musik av årskurs 6 och en eminent orkester av årskurs nior, följande rektorsord och en särskild reflektion och hälsning från en avgående och dansande elevrådsodföranden, premieutdelning och nattvandrarpris... och så klart; Det är över nu!.

"Välkomna till den här avslutningshögtiden för läsåret 2008/09. Det går knappt att undvika att kommentera väder en dag som denna. Väder, för resten, inte mycket till väder. Eller så är det just det, mycket väder. En fråga om inställning!

När jag stod här, eller snarare där ute förra året, och pratade om förändring, change., kunde jag inte ana att Barack Obama skulle kopiera hela konceptet; it´s about change. Man skulle kunna fortsätta på det temat ännu ett år och ännu ett avslutningstal, men det ska jag inte.

Jag ska välja ett samtalsämne, ett tema som inte tillhör de lättare och det handlar om just inställning. På den här skolan har vi sedan några år tillbaka, närmare bestämt 8 år haft ett begrepp, ett ord som kanske ni elever inte hört så mycket om, men som vi vuxna i skolan har nämnt desto oftare och ser som mer eller mindre ett honnörsord, ett salutogent förhållningssätt.

En salutogent inställning innebär att man ser möjligheterna före man ser hindren. Man kan tänka det som en spiral, om den är vänd åt ena hållet går den uppåt, det ena ger det andra, det blir bättre och bättre, framgång föder framgång. Vänder vi den åt andra hållet, ger det ena det andra, det dåliga smittar av sig, det går sämre och sämre, nederlag föder nederlag.

I praktiken innebär det t ex att jag väljer att se de där två tjejerna som i sitt smågnabbande går över gränsen i matsalen och börjar jaga runt varandra och sedan kommer fram och ber om ursäkt, det handlar om pojken som förstår att han tagit i för mycket med en yngre skolkamrat och dessutom attackerat fel person, insett sitt misstag och kommer till mig och föreslår att vi har ett möte med pojken och hans föräldrar, ber om ursäkt och försöker reda ut ett misstag. Det handlar alltså om ett medvetet sätt att se på saker och ting. Man kan välja hur man vill se det.

Jag väljer att se alla ni som gör ett fantastiskt arbete i ert lärande först av allt, och ni är i majoritet! Alla ni som har ett trevligt och moget uppträdande och som vill ha ut en massa positivt av livet, som strålar positiv energi. Ni är fantastiska och det är ett sant nöje att se era ansträngningar, sitta och äta lunch med er, prata med er i olika ärenden på expeditionen, möta er på skolgården, slänga käft med, ett hej, hur går det?

En salutogen inställning kan alla ha, inte bara vuxna i skolan, det kan ni elever också ha. Det kan vara att se mammas eller pappas positiva sidor i stället för det som de inte gör så bra, en lärares fördelar innan man hänger upp sig på bristerna, att uppmärksamma matpersonalen och tänka på alla de dagar som det fungerar smidigt i matsalen och som maten är god istället för att klaga varje gång en liten detalj går fel.

Detta gäller inte minst er som nu lämnar oss för gymnasiet. Det här är mitt rätt tydliga budskap till er alla; försök att se det som fungerar, det friska, det fungerande och möjligheterna. Det blir mycket bättre för er, och rätt mycket roligare.

Till årets avgångsklasser skulle jag också vilja säga följande, än en gång, så alla hör det; tack för de här åren, tack för inbjudan och en trevlig balkväll och tack för en fyndig och rolig cabaré. Tillåt mig dock att tvivla på budskapet, den sanna historien, The true story,  förefaller mig något vinklad.  Att kunna använda ämnet, tråkigheter som klotter och vandalism, till något konstruktivt och humoristiskt; det är salutogent.

Återstår bara att önska alla en glad sommar, elever, personal och föräldrar. Ha ett långt, skönt och varmt sommarlov.

Glad sommar!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0