Semesteruppkopplad

"Ledig tid inte självklart fri" lyder rubriken när jag läser i tidningen om nya tiders gissel i form av att aldrig kunna slappna av och koppla bort arbetet. Det blir allt vanligare att vi håller oss uppkopplade och tillgängliga också när vi är lediga, på helger och på semestrar. För en del människor är detta så klart en stressfaktor av stora mått och då bör man ju vara noga med att stänga av sina kommunikationsmöjligheter med arbetet under sin lediga tid.

För dem som inte störs nämnvärt av att vara tillgängliga i princip dygnet runt, är det endast arbetsbesparande. Istället för att ha hundratals mail att ta hand om när man kommer tillbaka, kan man beta av dem lugnt och metodiskt i hängmattan, under parasollet eller i båten. Vad är det för fel med det? För en del helt fel, för andra helt rätt.

Det är en fråga om personlighet, tror jag. Om man hela tiden har "kontoret på fickan" har man det sannolikt för att man tycker att det underlättar ens arbete. Så är det för mig; om jag kan vara tillgänglig också på tider när jag egentligen inte arbetar, kan det i många sammanhang faktiskt göra att min egentliga arbetstid blir kortare eller underlättas. En snabbt besvarad eller bemött fråga kan mota mycket övrigt i form av följdfrågor, ytterligare undringar eller tveksamheter.

Ordet tillgänglighet återkommer i sådana här sammanhang, i medarbetarfrågor i allmänhet och i ledarskapsfrågor i synnerhet, som vore det en dygd. Det är det så klart inte. Men, nio-till-fem-tiden är förbi. Inget modernt arbete kan idag skötas bara på arbetstid, allra minst en lärartjänst. Vi har sedan länge vant oss vid att sköta en del av jobbet på hemmaplan, med den sk förtoendetiden som är två timmar om dagen, sammanlagt 10,5 timmar i veckan.

Min arbetstid har aldrig varit reglerad till endast den arbetsförlagda och stipulerade tiden vi har i skolan, det har alltid spillt över på "fritiden", ofta också över den del som jag förväntades göra på förtroendearbetstid. Som skolledare räcker inte heller tiden för att göra ett rimligt bra jobb. Har redan reducerat min semester med en vecka p g a rekryteringar inför nästa termin. Via siten offentligajobb.se kan jag sköta en hel del av rekryteringen på hemmaplan (om jag vill det); läsa ansökningar, sortera och jämföra, värdera vad som är relevant att syna närmare och vilka som inte är lika intressanta.
Intervjuerna sköter jag dock helst på ordinarie arbetstid och i skolans lokaler;-D Det blir några semesterdagar ....

Den moderna tekniken har onekligen förändrat våra arbetsvanor, det mesta till det bättre. Tekniken har förändrat både tid och rum, det är lätt att fritid blir arbete, men i rimlighetens namn också att en del av arbetet blir fritid (vi nöjessurfar, sköter både det ena och andra av privata ärenden via nätet, på arbetstid etc). Det är en förmån att i så stor utsträckning kunna styra sin arbetstid själv, som vi kan i skolan. I alla fall jag trivs med att gränserna för arbete och fritid suddats ut och jag kommer att fortsätta med att vara tillgänglig, på mobilen och på mailen, dygnet runt, året om. Det är avkopplande för mig, att vara uppdaterad, också på semestern.



Kommentarer
Postat av: Sofie

Jisses vilken rolig blogg det här var! Måste säga att det var lite otippad (no hard feelings I hope), men mycket trevlig läsning och intressanta reflektioner. Kommer klart att följa den då jag också är inom utbildningsbranschen. Trevlig sommar!

2009-06-24 @ 11:18:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0