Geocaching

Vid fredagens skolledarforum i Stadshallen var "hållbar utveckling" temat och i samband med detta var Naturskolans representanter närvarande och uppdaterade oss på sina aktiviteter. Anders Kjellsson berättade bland annat om en ny tjänst som Naturskolan kan erbjuda; ett 15-tal gps:er för s k geocaching. Vad är då det?

Geocaching (geo=mark, cache=gömställe) är en modern och världsomspännande variant av skattjakt utomhus, utan karta. Utövaren söker efter gömda skatter i naturen med hjälp av koordinater som är utlagda på en internetsida. Genom att använda sig av en GPS-mottagare söker man sin väg ut i natur eller storstad för att hitta skatten. Läs mer!

I linje med vad vi tidigare under dagen sagt om vikten av att möta eleverna på deras egna "lärandearenor", bland mobiltelefoner, datorer och diverse communities, chattfunktioner och annat, platsar denna idé med gps:er och skattgömmor ute i naturen sällsynt väl. Det blir ett utmärkt tillfälle att kombinera ungdomars spontana motivation för tekniska hjälpmedel med allt mer bristande tid, incitament och möjligheter att vistas ute, samtidigt som det tränar många av de förmågor som handlar om initiativförmåga, samarbete och samlärande. Ett förträffligt sätt att flytta ut delar av skolan i det omgivande samhället - och tänk vad det skulle innebära av frisk luft, motion och naturupplevelser. En lysande idé!



Innehållet och uppgifterna behöver ju inte nödvändigtvis vara något som är direkt anknutet till de naturorienterade ämnena, det kan ju lika väl vara uppgifter som ligger nära ämnena svenska, engelska, eller det samhällsorienterade, idrott, bild eller varför inte musik.

Läs i Kungälvsposten om hur en klass på västkusten arbetade med gps i idrott!

Här skulle man verkligen kunna formulera frågeställningar i Benjamin Blooms anda, som kräver mycket av olika förmågor och flera av deltagarna i en grupp, för att få ihop helheten, funktionen eller det väsentliga. Man skulle tillsammans behöva samla fakta, analysera, värdera, jämföra, söka ytterligare uppgifter, dokumentera och skapa nya lärdomar, ett sant problembaserat lärande. Man behöver med andra ord flera olika verktyg för uppgiften; en gps, en kamera, ett verktyg för ljud och en internetuppkopplad dator.... eller så skaffar vi bara en halvklassuppsättning iPhone.

Nåja, det var bara en tanke som slog mig...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0