From my Spotify-list January 2009

Inte riktigt i min iPod, men nästan ... mer i min dator ... eller egentligen inte det heller, och det är det som är vitsen!

Blev idag äntligen inbjuden till Spotify (det tog ca 14 dagar; de börjar få en rejäl kö) och har alltså nu, via datorn, tillgång till all världens musik, nåja, i alla fall väldigt mycket musik;-D. För alla er som ännu inte hört om Spotify, kan man enkelt förklara det med en ny (svensk) tjänst och ett litet program som gör det möjligt att gratis, eller till en avgift (då utan reklam) lyssna till en väldig massa musik, utan att varken köpa cd-skivor i skivbutiken eller musikfiler från iTunes eller liknande. Låter det skumt? Det är det inte. Det är sannolikt det sätt vi alla kommer att lyssna på musik och se filmer i framtiden!


Snacka om hållbar utveckling! Jag tänker på de besparingar vi gör genom att sluta producera cd-skivor, cd-spelare och annan kringutrustning till just cd-plattorna, CD-plattor som i de flesta fall, i alla fall hemma hos mig, någon månad efter inköp, står tämligen ospelade. Det kan gå år utan att man kommer tillbaka och vill spela samma artist eller album. Ett enormt resursslöseri om man tänker efter ... Å det gör man ju!

Med tjänster som Spotify ligger all musik på ett ställe (kanske inte för resten), väl förankrade på någon/några server/servrar i världen, och jag som användare "lånar" bara hem musiken just den stunden jag vill lyssna. Jag behöver inte själv dyrt inhandla varje skiva (som jag sannolikt ändå inte gillar till 100%), inte upplåta plats för en massa musikfiler på min hårddisk och inte hålla reda på en massa cd-skivor i min bokhylla (som har en tendens att vara svåra att hitta just när man behöver dem som bäst).

Så vad behövs? En internetuppkopplad dator, ett gratisprogram som heter just Spotify och ingenting mer. Jo, en inbjudan! Bjud in dig själv, vet jag. Här! När du sedan via mail fått klartecken, laddar du ner programmet och kör. På datorskärmen visas ett iTunes-liknande gränssnitt när man startar programmet och nu kan du, mycket enkelt,  söka all den musik du vill lyssna på (och det finns mycket), göra egna spellistor som du snabbt kan komma tillbaka till (utan att göra nya sökningar), dela spellistorna med andra, skicka länkar till dem via mail eller lägga länkarna på hemsidor och bloggar.

Det man får stå ut med i gratisversionen är Idol-Kevin som kommer in och säger att Spotify är ett bra ställe att lyssna på musik eller någon käck norrman som berättar om det fantastiska med att flyga med just hans flygbolag (sammanlagt ca 15 sekunder en gång i timmen). Det står jag ut med!

My Spotify-list January 2009 (klicka på länken och lyssna):

David Lindley - Mercury Blues
Anna Ternheim - What have I done
Transglobal Underground - Leiley
Håkan Hellström - Jag ger dig min morgon
Deep Forest - Marta´s song
Anne Linnet - Forårsdag
Andreas Vollenweider - Behind the wall , under the tree
Timbuktu (feat. Chords & Supreme) Det löser sig
Angélique Kidjo (feat. Peter Gabriel) - Salala
Maia Hirasawa - Crackers

Lyssna? Skaffa Spotify och surfa in på: http://open.spotify.com/user/principal/playlist/6RY02DqPZS8olY41F9WMw9





Deep Forest - Marta´s song



Kommentarer
Postat av: Maria

Ska genast bjuda in mig själv och se hur det här fungerar! Tack för tipset!

2009-01-11 @ 21:52:02
URL: http://www.galenimej.blogspot.com
Postat av: Sebastian

Hej, hoppas att du har inbjudan kvar och att du kan dela den med mej!! det skulle vara jätte snäll av dej..

Tusen tack!!



[email protected]

MVH

Sebastian

2009-01-16 @ 18:12:43
Postat av: Johan

Gratis Spotify Invites finns att hämta på www.home.no/spotifyinvite/ man får en egen privat Spotify Invite ifrån en online databas!

2009-05-06 @ 15:32:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0