Kvalitet och redovisning

Mellandagar och skolarbete,  juldagar och 2008 bakom mig, just kommit ner lite i tempo, men stora delar av mig är redan i nästa termin; revidering av scheman, planera kalendariet, förbereda medarbetarsamtal, genomföra anställnings-intervjuer.... och till det, som om det inte var nog, en kvalitetsredovisning som surrar runt i skallen...

Är satt att skriva min första egna kvalitetsredovisning. Var ska jag börja? Vad ska en kvalitetsredovisning innehålla och vad är kvalitet egentligen? Till min hjälp har jag en "mall" från förvaltningen, konstruerad för att vara hållbar under flera år; förutsättningar, resultat, utvecklingsområden, likabehandlingsplan och helhetsbedömning. That´s it. Enkelt... eller hur?

Rimligen bör det vara en beskrivning av allt som är bra och framgångsrikt med vår skola, men kanske också påpekande om vad som ytterligare behöver förbättras i verksamheten. Det handlar alltså dels om att blicka bakåt, "så här blev det" (resultat) men för mig själv, personalen, eleverna och elevers föräldrar är det kanske mer intressant att bli medvetna om "linjen", den röda tråden, tankarna om vart man är på väg, vad man vill och hur man tänker sig lärandet i framtiden.

Att formulera dessa möjligheter, dessa utvecklingspunkter är den mer kreativa delen av kvalitetsrapporten, men så klart måste man också beskriva och analysera det redan gjorda, betrakta resultaten av verksamhetsåret och utifrån dessa dra slutsatser, tolka och formulera nya mål.

Tanken med det nya konceptet kring kvalitetsredovisning i Lunds stad är ju bl a att det ska vara lätt jämförbart, för föräldrar och elever att jämföra olika skolors sätt att förhålla sig till lärande och i vilken mån respektive skola lyckas i sina strävanden. (Det finns så klart också andra, kanske än viktigare incitament för denna nya, mer strukturerade kvalitetsredovisnings-modell; t ex en ambition att öka medvetenhet hos dem som arbetar i skolan; ledare, pedagoger och elever). Det känns dock inte helt bekvämt att sätta samman en dylik redovisning; hur rättvis kan den bli? Till en del handlar det om rena kvantitativa delar, nyckeltal; antal elever, personal, meritvärden etc. Dessa är en liten del av sanningen, men långt ifrån hela. Små avvikelser, från det ena året till det andra, kan ge orättvist stort utslag på det ena eller andra hållet. Ibland är det tillfälligheter som gör stor skillnad t ex när det gäller meritvärde och/eller andel godkända elever.

Det handlar också, till rätt stor del, om respektive skolledares förmåga att formulera "sin" skolas situation, vilka delar man väljer att ta upp och på vilket sätt, vilken förmåga han eller hon har, att jämföra, värdera och se analytiskt på nyckeltalen, studieresultaten och den pedagogiska utvecklingen samt binda ihop slutsatserna med en rimlig och målinriktad fortsättning. Så helt jämförbart och rättvist kan det nog aldrig bli, ändå är det så klart viktigt att varje skola kan redovisa sin verksamhet på ett så klart och så rättvist sätt som möjligt.

Men kvaliteten hittar man ju främst i den verksamhet som bedrivs varje dag, i alla de små delar som tillsammans bildar varje enskild elevs lärandesituation, mängden små exempel av skolarbeten, reflektioner och tankar, lärandesituationer, teman och projekt som sammantaget bildar den mer rättvisande väv av hur en skola fungerar. Det är därför det är så viktigt att kontinuerligt visa, förklara och demonstrera vad vi gör; via veckobrev, hemsidan och annat som kan exponera vår verksamhet. Denna ständigt pågående dokumentation är vår egentliga kvalitetsredovisning! Tänk om man bara skulle skicka in länken; www.lund.se/gunnesboskolan ... ;-D

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0