Nya lärandetider
I en artikel i senaste numret av Lärarnas tidning intervjuas Bodil Jönsson om lärandet. Hon menar att murar har fallit. Tre tekniska uppfinningar har förändrat förutsättningarna i grunden
Och det viktigaste av allt; vi måste börja ställa rätt slags frågor! De frågor som inte bara är ute efter att kontrollera vad eleverna eventuellt lyckats memorera, utan de frågor som stimulerar till att få ihop samband, sammanhang och mönster. Vi ska öva våra elever att bli bra på att känna igen mönster, inte i första hand att komma ihåg detaljerna.
Bodil Jönsson vittnar också om en egen upplevelse vad gäller skönlitteraturen, en grundpelare i den pedagogik vi företräder på Gunnesboskolan:
Kan inte annat än nicka instämmande, humma gillande och känna mig rätt nöjd med den riktning vi stakat ut i vår skola. Kursen är tydlig, målen visserligen långt borta, men klara, grynnorna många och förrädiska, men inte omöjliga och efter en hel del kryss den senaste tiden kan man bara hoppas på "bananslör", kraftig medvind snett bakifrån.
Låt oss ta in datorn, internet och mobiltelefonerna i undervisningen på allvar - på köpet får vi vuxna den hjälp vi behöver för att "synvända oss" som är nödvändig för att möta våra brukares behov och som gör att vi kan fortsätta att vara ett attraktivt lärandealternativ för våra elever.
- dator
- internet
- mobiltelefonen
Och det viktigaste av allt; vi måste börja ställa rätt slags frågor! De frågor som inte bara är ute efter att kontrollera vad eleverna eventuellt lyckats memorera, utan de frågor som stimulerar till att få ihop samband, sammanhang och mönster. Vi ska öva våra elever att bli bra på att känna igen mönster, inte i första hand att komma ihåg detaljerna.
Bodil Jönsson vittnar också om en egen upplevelse vad gäller skönlitteraturen, en grundpelare i den pedagogik vi företräder på Gunnesboskolan:
"Man hinner inte möta särkilt många människor under ett liv. Man möter många fler människor och fler olika situationer i skönlitteraturen. Det har varit mer vägledande för mig än vad pedagogiken har varit."
Kan inte annat än nicka instämmande, humma gillande och känna mig rätt nöjd med den riktning vi stakat ut i vår skola. Kursen är tydlig, målen visserligen långt borta, men klara, grynnorna många och förrädiska, men inte omöjliga och efter en hel del kryss den senaste tiden kan man bara hoppas på "bananslör", kraftig medvind snett bakifrån.
Låt oss ta in datorn, internet och mobiltelefonerna i undervisningen på allvar - på köpet får vi vuxna den hjälp vi behöver för att "synvända oss" som är nödvändig för att möta våra brukares behov och som gör att vi kan fortsätta att vara ett attraktivt lärandealternativ för våra elever.
Kommentarer
Trackback