Frustration

Gunnesboskolan - känd från pressen, kan innebära mycket olika saker; allt från Sveriges snålaste rektor, över kalla idrottshallar, äventyrliga resor till Nya Zeeland till missnöjesyttringar från föräldrar som letat sig fel vägar. Med förra veckans artikel om uppkopplade eller bortkopplade skolor känner man sig mest stolt över att ha framsynthet och visioner i organisationen, men dessvärre känner jag också en hel del frustration. Har i många och långa resonemang, tillsammans med Jonas, argumenterat för en tätare och starkare uppkoppling för våra elever; ropen skalla, bärbart och trådlöst till alla! Det ligger inte långt bort, det får inte ligga långt bort om vi vill förbli en någorlunda attraktiv lärandeplats för unga människor. Det är också, som jag i tidigare inlägg deklarerat, en fantastisk genväg för oss pedagoger att snabbare klara övergången från ett empiristiskt sätt att betrakta kunskap, till ett mer konstruktivistiskt synsätt.

När jag borde vara strängt upptagen av att planera och lägga upp strategier för det framtida lärandet för våra elever, sitter jag fast i allt mer slimmade tjänstefördelningar, besparingar (flå´t jag menar effektiviseringar;-D), övertalighet och att hantera listor inför eventuella uppsägningar. Dystra ekonomiska ramar, som inte lämnar mycket utrymme åt visionära tankar om den digitala skolan. Inte speciellt uppbyggligt, kreativt eller konstruktivt, dessvärre.

Men framtida digitala lärandemöjligheter är något av det som ändå gör det värt att kämpa på och utmana de hinder vi står inför, för de är många och tunga. Den dag vi åter är "back-in-business" ska vi vara väl förberedda; med personal som har hög digital kompetens, adekvata verktyg tillgängliga och väl genomtänkta strategier för hur lärandet ska förändras.

Jag ser det som en möjlighet att få än mer förberedelsetid, tid att kompetensutveckla oss i riktning mot en digital vardag och kanske hinna göra ett och annat studiebesök till skolor som redan kör en-till-en, typ Falkenberg. Kan jag dessutom få önska mig en budget i balans, en intakt personalstyrka och en miljon över, så ... ?

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0