Kaos

     Fredagkväll och tonårsdottern känner pressen att läsa inför provet i veckan som kommer. Ämnet är historiska epoker och eleverna har fått i uppgift att samla information, bearbeta densamma och presentera den skriftligt för varandra, för att ha som underlag för studier inför provet.

- Suck och stön, jag förstår verkligen inte vad den här texten säger! Den är osammanhängande, felaktig i en massa  faktauppgifter och dessutom helt dj-vla obegriplig!! Hur ska jag kunna lära mig något på detta? Jag bryter samman .....

Tyst en lång stund, djup koncentration och slutligen en förlösande kommentar:
- Ha, det här var i alla fall lätt att lära sig .... sen medeltid ... då var det bara k-a-o-s!! 

Psst! Elevproducerade arbeten är kanske inte alltid som mest tillförlitliga, men vad är det som säger att nästan helt rätt är sämre än ett precist svar, om man tänker på lärandets processer? Å tänk vad dottern lär sig om att källkritiskt ta del av information; learning-by-doing, visst?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0