Möte med idoler

   Hämtade sonen och hans kamrat i Helsingborg här om natten, efter en konsert med killarnas gemensamma idoler, Looptroop Rockers (se tidigare inlägg). Från baksätet summerar de exalterat intrycken:
- Vi stod längst fram, kunde röra dem hur lätt som helst!
- Promoe kände igen mig, från Myspace.
- Å vi fick sjunga med i mikrofonerna flera gånger; DVSG!
- Hur coolt som helst!
- Jag ska intervjua dem till mitt specialarbete i skolan. Vi ska träffas snart...

Det slår mig där på hemvägen i natten, vilken skillnad det är att vara ung idag jämfört med att vara ung före internet och alla digitala mötesplatser. Och vilka fantastiska möjligheter artister har idag att interagera med sin publik, att ha en dialog med dem som köper musiken. Fruktbara möten för båda parter, sätt att påverka och möjligheter att fånga upp idéer och stämningar.

För unga människor är det viktigt med förebilder och kanske var det tur att inte Facebook, Myspace och andra mötesplatser fanns på den tiden jag och mina jämnåriga såg upp till den tidens idoler, Stones, Lou Reed, Neil Young, Dylan m fl, den ene mer drogliberal än den andre. Förebilderna i Looptroop Rockers känns emellertid stabila, med sina tydliga budskap om anti-droger.

Lite senare i utläggningarna från baksätet, på tal om idolpåverkan:
- Promoe sa att det fanns ett fantastiskt té som jag bara måste smaka, med ingefära!

Det är väl egentligen bara sparris som är äckligare, enligt sonen! Jag vågar dock sätta en peng på att ingefärsté kommer att dyka upp här hemma, förr eller senare. Och det skulle inte förvåna mig om också sparris är på väg in...;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0