Och?

image95 Under torsdagseftermiddagen i veckan hade Lunds "nygamla" skolledare Kick-off i Stadshallen; en dag med tema "förr-nu-och framtiden" och i det sistnämnda en föreläsare med sällsynt svada, vaksamt mobilberedd för en tonårsdotter med läkemedelsallergi på akuten och en islandshäst hos veterinären (!), samtidigt!

Förutom det mycket allvarliga och högintressanta synpunkter han hade på framtidens lärande, nämnde han flera roliga anekdoter med tonåriga döttrar på hemmaplan, av vilka jag kunde nicka igenkännande.

"Och....?" har man ju fått sig tilldelad ett stort antal gånger, som svar på kommentarer eller roligheter man vill förmedla till familjen. Mikael, som framtidsföreläsaren heter, hade exempel på hur detta "Och ...?" nu utvecklats till "Har jag frågat om det, eller?" Ibland när jag har berättat något runt köksbordet, tittar tonåringarna på varandra, lyfter sina respektive högerhänder, formar dem som telefonlurar och säger samstämt:
- Oj, vad intressant. Vi ringer genast Intresse-Mats!

Det är roligt nästan jämt!

Den seriösa delen i föreläsningen uppehöll sig till stora delar kring det jag själv brukar hävda i de föredragningar jag har för kollegor på andra skolor och inför studiebesökare på skolan; paradigmskiftet, den nya situation vi har med väsentligt annorlunda elever i dag, modernt lärande och framför allt it-teknologins avgörande roll.

Om det nu är så, som Mikael försökte föra i bevis under två timmar, att detta relativt nya med datorer, internet och interaktivt lärande är det som kommer att styra framtidens marknad - är det då inte så att våra ungdomar egentligen är på fel sida katedern? För att inte tala om oss lärare...

Nåja, det var bara en tanke som slog mig .....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0