Definitivt på


image97


"Min fråga till dig är nu (som skolledare eller lärare): Hur kan man leda en organisation som jobbar med ungdomar utan att förstå vilken kultur de lever i? Är du på eller är du av?"

Läste ovanstående i Fredriks blogg här om kvällen och fick "kli" i tangentfingrarna;D Frågan attraherar - vad kan jag egentligen göra för att få alla medarbetare att förstå vikten av denna nya ungdoms-it-kultur? Svar: Ständigt sätta oss (eller kanske utsätta oss för) i situationer med digitala verktyg. Involvera, bädda för eller "tvinga in" genom att locka, pocka och övertala; argumentera, visa och övertyga, leda, bedja eller kedja! Vi vuxna måste vara bäst i klassen, på allt. Arenan är ny, den begränsar sig inte längre alltid till det fysiska mötet, till radio - eller tv:s paneldebatter, tidningars insändarsidor eller andra medelålders medier. Det är på det s k nätet, i communities som Facebook, Lunarstorm eller Myspace, med sms:ande och snabba och omedelbara samtal, när som helst, var som helst och hur som helst, som livet leker. Och oavsett vad vi tycker om den utvecklingen, måste vi acceptera att det uppväxande släktet snabbt skaffar sig nya verktyg för kommunikation, underhållning och ... lärande.

Anne-Marie Körling har i veckan, via Rapport (se svt webben för fredagen) ställt sig frågan huruvida vi ska fortsätta att se på t ex mobilerna som något negativt i skolan eller om det är dags att ta in mobilerna i klassrummen. Hon gör det och jag tror hon gör alldeles rätt. Heja A-M!

Visst kan det ibland kännas hopplöst när man ska lära sig att hantera de digitala redskapen, det kan verkligen strula, det vet vi alla. Men trösklarna är lägre än vi tror och det gäller, som jag ser det, bara att ha uthållighet och tålamod med att det går fruktansvärt långsamt i början. Jag är övertygad om, inte minst av egen erfarenhet, att man snart märker vinsterna, både vad gäller resultat av de egna ansträngningarna att leda och delge lärande med delvis andra verktyg, men också, och kanske framför allt, för motivationen hos eleverna. Sist men inte minst, tror jag införandet av IKT i skolan kommer att hjälpa oss vuxna, snabbare och mer effektivt, att erövra nya sätt att tänka, arbeta och lära, till gagn för våra elever och, så klart, för oss själva. Ju fortare vi gör det, desto bättre. Varför vänta?

Senaste numret av Chef & Ledarskap ägnar sig åt it och skola. Det finns flera intressanta artiklar, bl a den som Jonas refererar till i sin blogg.

För att återgå till frågan i början och Fredrik; jag håller inte med Fredrik när han säger att vi måste välja nu. Vi har nämligen inget val, vad jag förstår! man kan bara vara "på". Vi kan inte vägra it, lika lite som vi kan vägra användandet av mobiltelefonen, den vanliga telefonen, cd-spelaren, videon etc. Den tekniska utvecklingen driver på och är här för att stanna. Det kommer inte att gå över. Sorry Ines Uusmann!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0