Sommarpratare 2008

    Så var läsårsavslutningen avklarad, i strålande sol och med precis de rätta ingredienserna av sommarlovshungriga elever, trötta men glada kollegor och en föraning om lång och efterlängtad vila. Sång och musik, premieutdelning och rektors sommarprat och sommarhälsning till elever, föräldrar och personal:

Jag har de senaste månaderna förstått att det finns ett visst undrande kring hur det skulle bli med avslutningstalet på skolavslutningen. Kommentarerna från eleverna löd:
- Ska du hålla tal?
- Kan du hålla tal?
- Måste du hålla tal?

Egentligen vill jag ju bara från hjärtat hälsa till er alla och önska er en välförtjänt vila. Men, jag får kanske tänka om, och … ge er ett tal.. kanske om att hålla tal. Som den lärare jag längst inne är, vill jag naturligtvis gripa det här tillfället att lära er något. Förr eller senare kommer ni i alla fall att stå i den här situationen, att hålla tal. Och man behöver faktiskt inte bli rektor för att hamna i en sådan situation, tro mig.

Sagt och gjort!! Vad gör man när man inte kan, vill ha reda på något? Ha kunskap om något? Hämta information? Lära sig något? Nätet så klart! Man googlar och får 255 000 träffar på ”hålla tal”.

Tyvärr måste jag konstatera att det det är rätt mycket värdelöst vetande på nätet, men det vet ju ni också. Informationsflödet på nätet är enormt, mångdubbelt den information som jag och era föräldrar tog del av när vi var yngre. Därför också så svårt att hantera och därför så viktigt att vi lär oss sortera. Jag läste flera sidor med råd om hur man håller tal, alltifrån hur man ska stå, andas, titta, röra sig, säga och i vilken ordning! För övrigt också en del om vad man inte ska göra; tala för tyst, stå för stelt, röra sig för mycket, ja ni hör det verkar inte lätt att hålla tal. En hel vetenskap således.

Sammantaget kunde jag i alla fall ta till mig följande, och det här kan ni ju lära er:

Ett tal ska vara väl förberett, helst innehålla ett tema och framför allt vara kort!! Det där med tema fick jag fundera en bra stund över. Slutligen bestämde jag mig för förändring.

För vår skola, såväl som för många andra i Lunds stad, har det varit rätt mycket av förändring den här våren. I tider av förändring uppstår ibland förvirring. Lite av det har i alla fall vi som är personal på skolan upplevt, jag vet inte hur mycket ni elever faktiskt uppfattat. Ju mindre, desto bättre, tycker jag. Möjligen kommer ni att märka det mer nästa läsår, men jag hoppas det inte. Men vi lämnar nu inte bara ett gammalt läsår, läsåret 2007/08, vi lämnar också ett sätt att organisera skolorna här på Gunnesbo och Nöbbelöv, för ett annat sätt att organisera som gör att nya tider stundar. Stunder av förändring…

Att ställa om, lära annat, nytt, att ständigt ha en beredskap av att klara förändring, vara beredd att lära nytt, är någonting som vi på Gunnesboskolan sedan flera år har lagt mycket fokus på. Kanske är det den viktigaste kunskapen av allt.

Ni har lärt er mycket under er tid i skolan, säkert väldigt mycket faktauppgifter, årtal, namn, begrepp, siffror och annat. Säkert en hel del nyttiga kunskapsbitar men sannolikt inte tillräckliga i er framtida arbetsmarknad. Kunskapsbitar som ska förstås, som ska användas, sorteras, kategoriseras, värderas och analyseras. Det krävs numera betydligt mer än att bara komma ihåg kunskapsbitarna, det krävs också att ni kan sätta samman dem till meningsfulla samband, sammanhang och mönster.

Nu vänder jag mig speciellt till er nior….

Det är detta sistnämnda vi tycker är så viktigt att ni lär er. Det är det vi hoppas att ni i första hand har med er ut från den här skolan; en beredskap att lära nytt, en lust att lära nytt, en medvetenhet om era egna förmågor, styrkor och svagheter och en positiv inställning till lärande som håller livet ut!

Jag har många gånger i min skolvardag anledning att tänka tanken - Vilken fin skola vi har! - inte minst när vi har besök från andra skolor. Gäster från när och fjärran är grymt imponerade över er elever, förundrade över er arbetsdisciplin och koncentration, över personalens kunnighet och kompetens, vår klara och tydliga linje i det pedagogiska arbetet och hur fin stämning vi verkar ha.

Men en sak är säker, för att lyckas krävs ofta ansträngning, och ansträngning lönar sig, det är det som gör skillnad. Det är kanske min främsta uppgift, att få er elever att känna att ni lyckas! Och visst är det många som lyckas på den här skolan.

I förrgår fick jag lite högtidligt, för första gången i egenskap av rektor, skriva mitt namn på ca 60 avgångsbetyg. Det är fantastiskt att konstatera så många smarta, ambitiösa och envisa elever det finns på den här skolan!! I sådana sammanhang är man enormt stolt över er allesammans. Stolt och glad! Å det finns det all anledning av att vara idag, med sommarlovet väntandes där ute .. och jag måste bara få citera en kär kollega från förr, Märta. Hon var långt ifrån den pessimist det kan tyckas när man hör citatet, men hon sa alltid vid skolavslutningarna: Passa på att njuta idag, imorgon är sommarlovet redan lite naggat i kanten!

För nu är det sommarlov! Återstår endast för mig att tacka för det här läsåret och önska er alla, elever, föräldrar och personal, en riktigt lång, varm och härlig sommar, och på återseende i augusti. Tack ska ni ha!


Kanske klockade jag in på 6-7 minuter, eller snarare 8-9, lite för långt för top score, hörde jag. Jag får kanske en chans till nästa år, då något kortare. Ha en riktigt trevlig sommar!

Kommentarer
Postat av: Jonas Hällebrand

Ett fint tal, tycker jag som tyvärr int ehörde det men nu läste det i efterhand...

2008-06-16 @ 08:06:49
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0