Snart semester

   En veckas arbete kvar innan välbehövlig vila... Men det ska erkännas, det är ganska vilsamt att arbeta den här sista veckan; inga elever och inga lärare som avbryter vad man håller på med;D En vecka att varva ner, gå ner i tempo och finna ro.

Jag får tid att jobba mig igenom pappershögarna, knyta ihop alla lösa trådar, ringa en hel del samtal som inte blivit av och läsa ikapp alla de PM, riktlinjer och anvisningar som duggar tätt under terminen. Tid att avrunda, avsluta ... På skrivbordet hemma väntar en hel hög med pedagogiska tidskrifter och böcker, alla lika intressanta. Men det väntar också många och långa vilsamma dagar av att bara vara, läsa, lyssna på musik, cykla och promenera, besöka släktingar och vänner, arbeta med kroppen snarare än knoppen och ägna sig åt sig själv.

Fick en liten miniföreläsning här om dagen av Kjell, skolpsykolog på Hubertusgården, om det allt mer uppmärksammade begreppet mindfulness. Begreppet kan väl närmast översättas med det svenska "sinnesnärvaro"eller "medveten närvaro". Det är ett sätt att stressreducera sin vardag och samtidigt träna på att leva i nuet., ett slags meditationstyp som har sitt ursprung i den buddistiska religionen. Dock ingen avslappningsmetod.

Det man tränar i mindfulness innehåller 8 olika delar:
  • Ett icke-fördömande förhållningssätt
  • Koncentration
  • Tålamod
  • Tillit/Tilltro
  • Att vara nybörjare
  • Att inte sträva
  • Acceptans
  • Meditation
Jag tror att vi skulle ha en hel del att lära med mindfulness, både vad gäller det mer personliga och vad gäller den pedagogiska professionen. I lärarrollen kan jag se flera nyttigheter; framför allt i förhållningssättet med eleverna, men också i arbetslagsarbetet. Det handlar nämligen om att lära, som elev och som vuxen, att vara nyfiken och beredd att lära nytt, att uppskatta nuet och att komma ur vår tids jagande efter, inte bara prylar, utan också allt häftigare upplevelser, en stark orsak till ungdomars stress idag, tror jag. Man har som ung idag (och rätt många vuxna också), främst via medier, en bild av livet som något man ska sträva sig igenom, för att uppnå något fantastiskt på slutet (klart summativt;D), istället för att uppleva livet här och nu (mer formativt, så att säga;D) ... alla de små fina upplevelserna; cykelutflykten som blev ett riktigt fint samtal med sonen, vägarna-förbi-besöket som blev sommarens trevligaste middag, bokpärlan, trädgårdsrundan klockan fem på morgonen en varm sommarvecka, genvägen som blev en upplevelsefull senväg, sena tv-kvällar med öppna fönster, de sensationella och sensuella dofterna på regnvåt varm mark ... ja, ni förstår vad jag menar. Visst var det John Lennon som så mitt-i-prick uttryckte det:

"Life is what happens to you while you're busy making other plans".

Jag ska i alla fall ha semester rätt mycket utan planering (så långt det går); låta dagarna gå som de vill, vädret och humöret bestämma innehåll och tillfälligheterna få avgöra en hel del samt kosta på mig långa stunder av göra-ingenting. Men först ska jag som sagt arbeta klart....

För resten, om det är någon som blev lite intresserad av mindfulness, kolla här, här eller här! Eller så bara googlar du ...

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0