Schema och Einstein

NoneLånar ett citat från A-M Körlings blogg här om dagen, eftersom det får mig att tänka på processen vi arbetat med de senaste dagarna, men också på tankar om lärande i största allmänhet. Albert Einstein lär ha sagt någonting i stil med:

"It´s not that I´m so smart, it´s just that I stay with problems longer."

Schema-team Hallin/Tornberg (rätt mycket mest Hallin) har just lämnat något som kan liknas vid ett färdigt schema för Gunnesboskolans elever/lärarpersonal nästa läsår (Vi fixar allt, det är bara det omöjliga som tar lite längre tid;D) På tal om genialitet; kanske sitter det likt Einsteins uttryck mest i tålamodet, envisheten och det-här-ska-fan-i-mig-gå-attityden. Jag håller mig själv för att vara en ganska uthållig och envis person, som sällan eller aldrig riktigt ger mig förrän uppgiften är klar. Men jag tror att jag funnit min överman... medicinmannen Hallin spenderar längre tid med problemen. Tack för det, doktorn!

Geni eller bara ovanligt envis, det låter jag vara osagt, men systematiskt och noggrant har det varit. Sen gör det ingenting att det också varit många goa skratt under tiden... Nu hoppas vi bara att rummet inte varit buggat, att Karin vet vad diskretion är och att vissa av våra kommentarer aldrig når offentlighetens ljus. För vi har gnällt, småsvurit och suckat rätt mycket över många kollegor och deras näst intill omöjliga schemaönskemål. F´låt ...

De senaste dagarnas arbete har också återupplivat minnet av hur mycket lättare, och roligare, det är att arbeta i team, tillsammans med någon. Någon som har disciplin, humor, seriositet, uthållighet och egenskaper som jag har i mindre mått, just den behövs. Jag har dessvärre inte haft så mycket av teamkänsla under större delen av den här terminen. Och just detta att reflektera tillsammans med någon annan är så oerhört värdefullt, för våra elever, kollegor i arbetslagen och så klart för skolledare. Så ...

... kanske ... varför inte ... hmmm... think outside the box, Tornberg! Vem har hört talas om en skola med en kombinerad tjänst; 50% skolläkare, 50% skolledare? Ingen!! Är inte det kreativt, så säg?

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....


Kommentarer
Postat av: Jonas Hällebrand

Kreativt - JA

Möjligt - Vet ej!

Lyckat - Antagligen!

Kör om Hallin vill för han sakanr säkert kidzen...

2008-06-28 @ 11:03:15
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com
Postat av: Thord

Har just läst mitt livs första blogg. En angenäm upplevelse från första till sista stavelse. Är det alltid såhär trevlig läsning?!? Nästan lika trevligt som att lägga schema:))



vi hörs och syns

/ matteläkaren

2008-07-02 @ 14:30:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0