Bloggen möter undervisningen



image75


Igår mötte bloggen "undervisningen" - jag hittade två tidigare elever i bloggsfären (nåja, dig Mina har jag haft koll på ett tag), sannerligen ett kärt återseende. Det är med stolthet och glädje jag noterar att "gamla" elever så kreativt och reflekterande utvecklar sina kompetenser.

Bloggen möter undervisningen är också namnet på Lizas bok som handlar om bloggen som verktyg för lärande, just utkommen på Natur & Kultur och inköpt i två exemplar på skolan. Sträckläste boken här om natten och hade stort utbyte, inte minst för att befästa sådant man själv tänkt kring språkutveckling, men kanske inte riktigt formulerat på samma sätt. Också för alla de konkreta och metodiska tips, varav jag, som tidigare "digital-portfolio-undervisare" fann en hel del igenkännande. Jag känner också igen kopplingarna mellan skrivande och tänkande, betydelsen av att ha mottagare för sina texter och hur man kan växa som skribent.

Vi vore dumma om vi inte utnyttjade Lizas kunskaper och tänk kring bloggen och undervisningen framöver. Hoppas att många kollegor läser boken, drar nytta av närheten till Liza och snabbt ser möjligheterna till ett alternativt lärande. En undervisning som tydligare bygger på ett vidgat textbegrepp och möjligheter till alternativa sätt för språkutveckling, t ex via bloggande, skulle sannolikt hjälpa oss en bra bit på vägen i vårt lära-att-lära-koncept.

Läs mer om Bloggen i undervisningen i Portfoliobiblioteket!



Kommentarer
Postat av: Emma

Nu då min Mina varit så duktig och lämnat en kommentar i din blogg känner jag mig minst sagt skyldig att göra det samma. Det är oerhört kul att höra av dig igen, det känns som att det var en evighet sedan. Och då jag läser ditt senaste inlägg på din blogg och dina kommentarer på min och Minas bloggar slår dig mig att du mycket väl kan vara en av anledningarna till varför just vi två satt igång med bloggandet. Du lärde oss värdet och nöjet i att skriva men också att göra det digitalt och via det dela det med så många andra personer.

Dessutom låter det onekligen intressant med "bloggen möter undervisningen" - jag kan ju med lätthet medge att jag saknar allt vad heter protfolio, utvärderingar och mål. Än en gång, kul att höra av dig. Och var så säker på att jag kommer titta in på din blogg med jämna mellanrum!

2008-01-10 @ 21:06:14
URL: http://fromlondonwithlove.blogg.se
Postat av: Liza

Hej Ulf!

Vad roligt att surfa in här på bloggen och upptäcka dina funderingar om min bok! Tack för att du uppmärksammar mina tankar om modern undervisning i din blogg och i portfoliobiblioteket. Det är extra kul att se att du också tror på bloggens potential i undervisningen. Vilken tur jag har som får undervisa på en skola där man inte är rädd för att prova nya idéer och tillvägagångssätt!

Förhoppningsvis kommer vi att få många tillfällen att utforska bloggen ? och annan modern teknik ? tillsammans på Gunnesboskolan. Kanske kan vi sätta oss ner och prata om hur man kan förverkliga några av idéerna i boken. Det skulle vara oerhört spännande! Jag har redan börjat förankra bloggidéerna i arbetslaget.

Jag vill också ge dig ett stort tack för din bokrecension i portfoliobiblioteket. Jag läste den med spänning och blir förstås oerhört glad att se att du verkar tycka om boken! Tusen tack för den fina recensionen! Jag hoppas att det är okej om jag länkar till den från min blogg?

Förhoppningsvis kan jag locka några av mina elever till regelbundet skrivande på nätet. Roligt att läsa att två av dina elever upptäckt hur lärorikt och kul det är att blogga. Finns det någon länk kanske?

Hoppas att du får en trevlig helg!
Bästa hälsningar
Liza

2008-01-12 @ 00:09:50
URL: http://www.sprakmakargatan.se
Postat av: Pontus Berggren

Hej, Ulf! Joakim länkade till din blogg, så jag tog mig tiden att läsa några av dina inlägg. Kul att se att du också bloggar!

2008-02-27 @ 19:32:12
URL: http://www.metrobloggen.se/PB

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0