Två sidor av samma sak

    Livet är fyllt av val (var det Jean-Paul Sartre och existentialismen?).... och ständigt möter vi situationer när vi måste välja det ena eller det andra, välja ditten eller datten, överväga, prioritera, värdera och bedöma. Det är val på val, i stort och smått, i privatlivet och i professionen.

De riktigt viktiga valen är dem vi bestämmer oss för i stort; livsvillkoren, levnadssätten, inställningen till olika saker och/eller "vägen", riktningen i det som blir ens förhållningssätt till personer, miljöer och handlingar.

Let´s take a walk-around-the-school!

image140image146image147image148
image141image142image143image145

Valet är lätt, övre raden är ingenting vi vill ha, det är bilderna i undre raden vi vill se; en kreativ och inbjudande lärandemiljö, det känns bara självklart och ändå är det kanske inte det, om vi inte anstränger oss för att skapa en sådan miljö, väljer det goda, det konstruktiva och det kreativa.

Sådana val gör vi på Gunnesboskolan, när vi kollektivt reagerar på kränkande behandling, väljer lärandemodeller, arbetssätt och arbetsformer som stimulerar elevers lärande, men också när vi väljer att se till att klotter kommer bort, ofta redan dagen efter, inte tillåter eller accepterar nedskräpning, är noga med att städa upp efter oss och föregår med goda exempel, hela tiden.

En skola har givetvis många olika sätt att uppfattas på, kan skapa sig sin "image", sitt rykte; ibland känner man skillnaden bara man kommer innanför väggarna på en skola, det kan vara en mjuk, tillåtande och fin stämning eller en hård och kontrollerande miljö och så klart gör det skillnad. Två sidor av samma sak ...

På Gunnesboskolan har vi ofta gäster utifrån i form av kollegor från när och fjärran, studiebesök från både Sverige, Norge och Danmark; alla förundras de över den öppna och tillåtande miljön, de trevliga och tillmötesgående eleverna, de pedagogiskt kunniga och diskussionsglada lärarna och det kreativa klimat som finns mellan elever, lärare och annan personal. Denna "kultur" är givetvis inte absolut given, utan skapad med medvetna val, riktade prioriteringar, initierade satsningar och en massa arbete och samtal om förhållningssätt och kunskapssyn.

Med nuvarande situation, med nedskärningar i verksamheten som är långt utöver det man först tror ska vara möjligt, kommer det att vara ännu viktigare att varje enskild elev, lärare, person i servicegruppen och andra, hjälper till att hålla vår gemensamma inre och yttre miljö i skick som gör att det är trivsamt och medger optimalt lärande för eleverna. Som vuxna har vi att visa på ett förhållningssätt som t ex innebär att skräp plockas upp, dekorationer rättas till, skadade verktyg/möbler/bord/stolar repareras snabbt etc; att vi vuxna bryr oss om vår miljö medför att våra elever också bryr sig mer. Men det kräver sannolikt också en mer intensifierad och fördjupad diskussion kring det som är vårt koncept, det salutogena förhållningssättet. Det får inte bara bli yta, en kuliss vi visar upp. Det måste vara genuint och vi måste ständigt ifrågasätta oss själva; hur salutogena är vi?

Vi har således, ett val. Låt oss välja att fortsätta på den inslagna vägen, hålla fast vid tron på att alla vill väl, att alla vill anstränga sig och arbeta för att våra gemensamma projekt (våra elever) ska utvecklas och lyckas. Vi vill ju åt samma håll, vi vill att våra elever får det bästa tänkbara utfallet inför gymnasiet, arbetslmarknaden och livet självt.

Ett livslångt lärande, det är vad vi vill skapa. Eller hur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0