Reflektioner kring en sommar som gick



image9

- och en termin med bloggen som verktyg

Att blogga eller skriva dagbok på nätet (webb+logg) har blivit mycket populärt. Man framför sina åsikter eller berätta om sin vardag, sina tankar, funderingar och reflektioner kring arbete och fritid på en webbplats i stället för i en traditionell dagbok. Man skriver för sig själv, men också för andra. Den här bloggen kommer att handla om lärande i dess vidare bemärkelse, om allt möjligt från skolutveckling och organisation till visioner om kunskapsutveckling.

Den sommar som gick är snart ett minne blott, men vilket minne! För de allra flesta har det inneburit många och långa, varma och soliga dagar på stranden eller i hängmattan. Det har varit tid för återhämtning och rekreation, tid att ladda de berömda batterierna och tid för reflektion; det där man gör när tankarna får färdas fritt samtidigt som man kanske gör något med händerna, när man på stranden sluter ögonen eller när man tar en tidig morgonpromenad längs en nyss vaknad sandstrand och till tonerna av The Magic Numbers i iPodlurarna. Man är lös och ledig, inga måsten så långt ögat når och i just detta arbetar man som intensivast och effektivast. Det är vid dessa tillfällen som man har orken att mer progressivt flytta fram positionerna, ta några steg på utvecklingstrappan, fundera ut något man vill prova på framöver, testa, försöka ... kanske misslyckas, men också med stora möjligheter att hitta nya vägar att gå.

För egen del har det varit en något annorlunda sommar, nu i skolledarrollen och med "bara" lagstadgad semester och inget egentligt sommarlov. Men skillnaden är mindre än man kan tro, trots att vi fick lite mer arbete än vi förväntade oss med nya anställningsintervjuer när vi plötsligt mitt i sommaren stod utan en Ma/NO-lärare. Schemat och arbetet med att sätta sig in i ett nytt datorprogram var sommarens uppgift. Vid midsommar var det rätt lugnt;

- Äh, förr eller senare kommer det en regnig dag? tänkte jag. Då är det dags att ta tag i den lilla detaljen.

Som bekant var det snarare "senare" än "förr" som regnet kom, så några soliga dagar blev det allt bakom fördragna fönster, men faktiskt inte fler än att det var helt ok att dra sig in i skuggan. (Vem vill lida som barnen på bilden?)

När jag hälsade runt i klasserna på skolstartsdagen kom jag i en klass rakt in i en rundfrågning om vad man lärt sig under sommaren (för övrigt en bra utgångspunkt) och fick så klart själv frågan. Inte helt förberedd kastade jag så småningom fram att jag ju faktiskt hade lärt mig hantverket kring det schemaprogram vi använt. Med lite mer betänketid skulle jag kanske komma att tänka på mer subtila kunskaper, som t ex insikten om hur jag fungerar i arbete och fritid och hur det går ihop. Jag vet att många räknar arbetet som något helt avskilt från det som man kallar fritid och har alltid haft svårt att förstå hur man kan hålla i sär detta, särskilt om man är lärare. Jag menar inte att det är fel eller rätt, det ena eller det andra, bara att just jag aldrig har lyckats att hålla den distansen och jag behöver rätt mycket mer tid än 40 timmar i veckan för att klara mitt arbete. Så har det faktiskt alltid varit för mig, så därför är en "vanlig" semestertjänst inte speciellt mycket mer begränsande. Jag kan t o m tycka att det är rätt avkopplande att göra en del av skolarbetet, som lärare eller som skolledare, när det kan göras precis just när man känner för det.

Efter uppstartsdagen på Katrinetorp var det mer än jag i skolledningen som uppfattade den positiva inställningen bland personalen; avslappnat, visst, men ändå fokuserat och seriöst och med en tydlig vilja att köra igång ett nytt och högt kvalitativt läsår. I de stunderna känns det bara roligt och inspirerande att vara skolledare! Att visa sin nyfikenhet och sitt ständiga lärande, som vuxen och lärare, är nog den bästa inspirationen och det bästa föredömet man kan visa våra elever. I just det sammanhanget känns det gediget och förtroendeingivande med pedagogerna på Gunnesboskolan.

Nu är terminen igång (starten får väl anses tämligen friktionsfri och lyckosam) och skolvardagen tar vid. Men kunskaps-utvecklingen driver på, ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Bland de nyheter som kommer till det här läsåret finner vi ambitionen att förbättra detta svåra med information och kommunikation! Vi har ett tag haft en något outnyttjad resurs här vid lag, den digitala tekniken med Fronter, som legat där, färdigt att ta i bruk och visst är det dags nu; att gå från "kan", över "bör" till ett "ska". Det känns som ett rätt rimligt krav att ställa, att alla medarbetare på skolan, vid minst ett tillfälle loggar in på Fronter och uppdaterar sig. Om vi kan komma dit, vet den som lägger ut en nyhet (skolledare eller andra), att alla vet inom 24 timmar. Ett Gunnesbonytt varje dag!

Den här bloggen kan ni se som ett komplement, lite "mjukvara" , bredvid den tunga informationshårdvaran i Info. Här finns det möjlighet att under något friare former låta tanken löpa fritt (dock inom kunskapshägnet). I vilken utsträckning det kommer att "bloggas" vet jag inte heller, men kanske har vi flera skolledare på skolan som vill skriva av sig. Det återstår att se, jag kommer dock tillbaka, förr eller senare, med jämna eller mer ojämna mellanrum. Ha en fortsatt bra termin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0