Salutogena kollegor

image45 Jag tycker att vi rent allmänt har ett mycket positivt bemötande av varandra på skolan, kollegor emellan, lärare och elever emellan och mellan skolledning och medarbetare, det har jag många gånger påtalat. Ändå blir jag då och då påmind om, nästan rörd över, hur en del kollegor oförtrutet arbetar i det tysta, gör ett fantastiskt arbete, sällan eller aldrig framhäver sig själva och bara fungerar på ett optimalt sätt; löser de problem som dyker upp på bästa sätt, använder sin sociala kompetens i samarbetet med kollegor, ser möjligheterna före hindren, smidigt hanterar tiden, tar och ger och bjuder till när det behövs.

I studiebesökssammanhang har jag ofta rollen av att "få ihop det" med besök i olika klasser. Vid förfrågan bland kollegorna är det inte alltid lämpligt att det dyker upp besökare, och det har jag full förståelse för. Kanske ska man göra något som är mindre intressant för besökare, kanske är schemat opassande. Ändå kan man inte låta bli att lägga märke till mönster, i vissa klasser och hos vissa kollegor, är det aldrig eller mycket sällan olämpligt med besök ; "Självklart, vad kul!" Förfrågan tas emot med glädje, man ser möjligheter att få impulser utifrån, svara på frågor som möjligen ytterligare tydliggör den egna verksamheten och att man själv lär sig något nytt. Att det inte passar "som bäst" ser man förbi, hellre fånga möjligheten i farten; sease the day, Carpe Diem!

Det är nämligen precis så jag tycker att det fungerar. Jag har nu berättat om vår portfolioresa för ett stort antal studiebesök och dessutom för rätt många på föreläsningar utanför skolan och varenda gång lär jag mig något nytt om det vi håller på med. I detta att man måste förklara för någon annan, vinner man egen djupare förståelse.... Vygotskij igen! Jag tycker att vi främst ska se studiebesöken på detta sätt; som lärandesituationer.

Kanske är vi allt fler som upptäckt denna källa till djupare kunskap och bättre självinsikt och kanske kan vi förvänta oss ett allt större engagemang och sug efter att träffa nyfikna och intresserade besökare på studiebesök. Jag har känt det tydligt de senaste veckorna när jag frågat efter assistans för att avsluta studiebesöken, med fråge- och diskussionsstund. Stort tack till dem som ställt upp, inte blott en gång, utan två, det har känts väldigt bra! Kanske skulle flera ta den möjligheten att träffa våra besökare och få tillfälle att förklara, för besökarna, men framför allt för sig själva. Jag hoppas på det!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0