Läromedelsrecensioner

image34Bra idé att vägleda till: http://laromedelsrecension.blogspot.com/. Recensera dina läromedel, sprid de goda exemplen och ge en och annan läromedelsproducent skrämselhicka! Tips på pedagogisk litteratur? Kolla Portfoliobiblioteket! på Gunnesboskolans hemsida!

Nätverken, utbytet och bloggarna, visst tillför det något mera, något vi inte hade innan. Många är skeptiska till det som sker i den virtuella världen - Det är bättre att ha samtal "real life"!" - det är någonting som kommer till och som stjäler tid från annat som är viktigare, sägs det. Jag tycker att det är mest berikande... och det "stjäl" absolut inte någon tid för mig, det snarare tillför något till det jag redan gör, men nu bredare, mer nyanserat och roligare. Det finns så otroligt mycket bra idéer därute, som får mig att gå igång ... Här om veckan kom Josefine med tipset på siten Shelfari, en site där man delar bokhylla med varandra, på Lizas blogg hittar jag till Malin som introducerar Bokfemman, ett perfekt tips för vilket sällskap som helst och inte minst i skolan; Låt eleverna välja ut sina fem främsta karaktärer ur böcker, filmer och tv-spel och låt dem motivera varför de t ex bjuder in just dessa till sin middagsbjudning. Kul!

Med all respekt för alla skeptiker, se internet som den möjlighet det är, inte i första hand till de svårigheter som kommer med; salutogent var ordet, inte patogent!

Nåja, det var bara en tanke som slog mig...

Kommentarer
Postat av: Liza

Mycket kloka tankar Ulf! Jag håller verkligen med dig! Varför välja att se nätets mörka sidor när det faktiskt för med sig nya fantastiska möjligheter. I min bok finns ett helt kapitel om bloggens fördelar i t.ex. undervisningen.

Genom min blogg har jag fått erfarenheter, bekantskaper och lärdomar som jag med all sannolikhet skulle ha gått miste om utan. Bloggosfären vidgar verkligen mina vyer. Precis som du skriver...den berikar!

Tack för tipset om läromedelsbloggen. Toppen!

Hoppas att det är okej att jag länkar till din blogg från min. Du får hojta till annars.

Bästa hälsningar
Liza

2007-11-06 @ 23:10:15
URL: http://www.sprakmakargatan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0