Addicted

image54Det är långt ifrån någon hemlighet att jag, tillsammans med en och annan kollega på skolan, hängivet ägnar mig åt brukandet av Apples produkter, men nu är det konstaterat i en mycket tillförlitlig (!?) undersökning. Jag är bara förvånad över att testet missade att mäta de resterande 30% .... ;D

image53


Testet kan man göra på MacWorld. How addicted to Apple are you? Undrar om det finns någon annan på skolan som skulle få ett bättre resultat, i betydelsen mer "addicted". Tror det inte. (Nej, Jonas, inte du heller)

Det finns datorer och datorer ... En del är krångliga, svåra att använda, begripa och förstå, andra använder man bara utan att tänka på vad det är man använder. Fördelen med en användarvänlig dator är just detta med att man inte behöver bry sig om en massa teknik, kod eller specialkommandon. Användandet är i fokus. Precis som man använder en bil, en tvättmaskin eller TV/radio. Inte är jag intresserad av hur det fungerar, jag är intresserad av att det fungerar, ingenting annat.

När IT-avdelningen kämpar med att hålla samman sitt "betongkoncept" med hur många 100 låsningar som helst, då känns det helt ok att ha satsat en del av it-pengarna på alternativen. Vi har en skola som faktiskt, i jämförelse med många andra skolor, har ett i många avseenden mycket kompetent trådlöst nätverk t ex, vem har det på någon annan skola i Lunds kommun?

Det finns hur mycket som helst "i övrigt att önska" med det som handlar om IT och hur man med dess hjälp kan lägga om pedagogiken i en riktning som vänder sig mot ett vidgat textbegrepp med ljud-, bild- och filmskapande t ex. I dessa sammanhang finns det inte något i PC-världen som klarar det bättre än det vi gör med macarna. Lägg till användarvänligheten, driftsäkerheten och den snygga designen och saken är klar; coolt! Att förhålla sig till dessa vår världs nya verktyg kräver också nya tankar, nya modeller och nya metoder. Think different, låter budskapet. (Är det någon som tycker att jag verkar lite skadad, har han/hon helt rätt, men jag konstaterar bara att det är rätt ok). Jag säger bara ....

image55

Var skulle vi vara idag om vi haft alla de hundratusentals kronor vi lagt på IT-avdelningens missar, dess strategier om säkra nätverk, stationära enheter (som är omoderna efter bara 2-3 år) och smala utbud av programvara? Var skulle vi vara idag om vi kunnat använda dessa pengar fritt, efter eget huvud?

Tanken svindlar, BBI Auckland Nya Zeeland flimrar förbi och visionen växer!

Nåja, det var bara en tanke som slog mig...





Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du förslag på vilken dator jag ska köpa (fniss). Filmerna kom idag. Kul att flera tittade. Ni borde se läsfilmen. Den är kanon. Må gott. A-M

2007-11-29 @ 23:25:21
Postat av: Ulf tornberg

Anne-Marie, det finns bara en dator; en Mac, vilken som och du kommer att uppleva något helt annat än du har;D

Seriöst, kanske en MacBook(ca 10 000 pengar), det har jag. Lite extra kraft internt och du är hemma. Har du gott om pengar (typ det dubbla) skulle man kunna tänka sig en MacBook Pro.

Ha det. /Ulf

2007-12-01 @ 17:35:30
URL: http://ulftornberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0