Iskall hetta

image63 Fredag, kl är 1645, skymning ... vinden viner in från nordväst ... 570 meter brygga framför mig, bryggljusen till höger leder tryggt vandringen ut i mörkret. Stegen är snabba ... antyder stress ... tankarna trängs, på det jag gjort och på det jag missat att göra under dagen ... får inte glömma... loggar in med magnetbandet, huttrar in i omklädningsrummet, glasögonen immar igen ... hälsar på bekanta, klär av mig, ut i kylan, halkar nerför trappan och plums i vattnet! Försvinner ner och in i kyla som gör ont, förnimmer doft av tång och saltvatten, frustar och fräser och känner domningarna i benen ....

5,44ªC i vattnet, 5,59ªC i luften, 14 m/s, NNV, disigt.

image60 image61 image62

Snart lägger sig isen

Bastu och småprat om "vädret, torson, Ljusets dag, klimatförändringar och julen". Dags för ett nytt dopp, lika kallt men definitivt skönare. Står en stund i den kalla vinden, svalkas och fryser snart. Ny vända i bastun, skopar på en extra skopa vatten, översta bänken och småpratet fortsätter; "högvatten idag, tuffa vågor, någon borde byta lampan i omklädningsrummet, visst". Ett sista dopp, längre och utan smärta, "varmt" på något underligt vis och förknippat med en skön trötthet i hela kroppen. Lång varm dusch och en pilsner. Ja, bättre än så blir det inte.

Kl 1810, fortfarande nordvästlig vind, nu i nacken, bryggljusen till vänster leder in mot ett glittrande land, möter kallbadare som stretar i vinden, själv i långsam promenadtakt, i iPoden ljuder Broken Social Scene, jag är avslappnad och redo för helg, tid för jaget och reflektion. Vi ses på måndag!

http://www.kallbadhus.se/

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja du... det kändes isande kallt bara att läsa det här. Allt gott. Anne-Marie

2007-12-02 @ 19:46:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0