Demokratiska mötesplatser

image64Jag har en tanke om "demokratiska mötesplatser", som jag planterat hos Elevrådet; vårterminens tävling (med finfina vinster, så klart) kommer att initiera dylika tankar. Wait and see... Idag läste jag en artikel, om hur en forskare och tidigare förskollärare funderat på hur vi möter förskollebarnen med IT, på nygamla webbsidan Leda med IT med följande formulering:

"Vad jag sett är att oftast saknas det en tanke kring var datorn är placerad och i många fall används den väldigt lite, vilket är synd. Ergonomin är givetvis också viktig, både en liten treåring och en storvuxen femåring ska bekvämt kunna jobba vid skärmen. En bra idé är att ha tre stolar framför datorn så att barnen kan sitta tillsammans eller med en vuxen vid datorn."

I konsekvensens namn, likt "vi gör som vi sätter eleverna att göra", tänker jag på våra datorer i personalrummet; visst borde de vara de "hottaste", mest fungerande och mest använda, använda tillsammans (inte minst i dessa PIM-tider), eller hur!?

Jag skulle vilja införa "digitala demokratiska mötesplatser" i vart och ett av våra personalrum, Övre och Nedre, för gemensam och kollektiv kompetensutveckling, platser för samtal och utbyte, av digitala och kanske också mer icke-digitala problemlösningar; att ta del av varandras erfarenheter i PIM, Fronter och andra verktyg vi kan tänkas ha stor nytta av i vår pedagogiska gärning, program för bild- ljud- presentation- och filmbehandling t ex.

Det är härligt att se hur kollegor samtalar, låter sig utmanas och anstränger sig för att uppnå nivåerna i PIM, olikfärgade medaljer pryder stolt brösten på de mest framgångsrika medarbetarna och mindre framgångsrika (hittills!) delar av skolledningen (läs undertecknade delar av densamme) sneglar avundsjukt, men sporras att ta nya tag och vilja mer (nivå fem hägrar!).

Att lära tillsammans är ungefär dubbelt så roligt som att lära ensam; en potent dator och tre stolar är kanske en del av receptet!

Nåja, det var bara en tanke som slog mig...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jo det tror jag - och hur mycket skulle inte jag lära mig om jag satt på en av dessa stolar med två elever som ciceroner. Anne-Marie Körling

2007-12-19 @ 21:09:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0